היכולת להבין שלכל דבר טעם ומשמעות

היכולת להבין שלכל דבר טעם ומשמעות הינו רובד נוסף על הידוע לנו זה מכבר, שיש בו שירות, אחרת הוא לא היה נמצא, משנה חיים. זו תפישה ששמה אותנו במקום אחר לגמרי, המאפשרת לנו להבין קשיים, פחדים של עצמנו ושל אחרים במיוחד של הקרובים אלינו.

דר' אלפרד אדלר מדבר על כך שהאדם  נע בשדה חברתי והתנהגותו היא התנהגות מטרתית. לאו דווקא במודע. חשוב להבין את הטעם והמשמעות בהתנהגות מסוימת, או בבחירה מסוימת, גם לאדם עצמו, גם לסובבים אותו. זהו שלב ראשון ביכולת לשנות את האינטראקציה ביננו לבין עצמנו וביננו לבין הסובב.
כשנקבל את התפישה שזו הבחירה של האדם תוך כדי וטרום הלידה לחיים הנוכחיים, והיא משרתת אותו ואת הסביבה, ניתן יהיה להרחיב את ההבנה ולהפנים שלכל דבר יש סיבה ושרות הגנתי כזה או אחר.
חשוב לדעת מה זה משרת, מה הסיבות של בחירה זו או אחרת, איך ניתן לעזור, מה עלינו לעשות, מה לא נכון לעשות… לגבי עצמנו ולגבי הסובב.
לפעמים להגיש את המטפחת, כמו שאומרים בפסיכולוגיה, אינו הפתרון כיוון שעל האדם לקחת אותה בעצמו, קרי לעזור לעצמו.
כשהתפישה שלנו כבר נשענת על הרעיון שיש להתנהגות טעם ומשמעות, ניתן יהא להגיע לתשובות שמעבר לכל ביקורת, שיפוט, רחמים, על מנת שזה יוביל אותנו להרחבת נקודות המבט. קרי, למה שעומד מאחורי ההתנהגות, ההתנהלות, הפחד וכדומה, על מנת למצוא ריפוי, השלמה, פתרון וכן הלאה.

בכדי להתחבר למקום הנקי של הידע, עלינו לוותר על אג'נדה כל שהיא וכמו כן לוותר על להחזיק בדעות, אמונות, קביעות קודמות ובאמת להבין שההתנהגות וההתנסות הזו נחוצה למי שבחר בה ולסביבתו.

אחרי שישנה הסכמה כזו ניתן לגשת לבדוק מה הסיפור, זו נקודת מבט שונה לגמרי. כך ניתן להבין מה עומד מאחורי הדברים, מה הבחירה לחיים האלה, מה הבחירה למשל, בהורים מסוימים, איזו אינטראקציה מלמדת מתאפשרת, מה על ההורים ללמוד מזה… מהמקום הזה יש ביכולתנו לעזור ולכוון בצורה יוצאת מן הכלל.

פתאום נפתח עולם שאינו בהכרח עושה זאת טוב, או נחמד, אך עושה זאת מובן. חמלה וחסד נכנסים ללב, יחד עם השאלה או הידיעה מה עושים עם זה, ממקום אחר, לא מקום של עליהום. למרות שבהתחלה אנו יכולים להיות מזועזעים מהתנהלות כזו או אחרת, אך יחד עם זאת זה לא מה שינהל אותנו יותר.

נסכים בזה שלכל דבר יש טעם ומשמעות, כל דבר הוא חשוב ואינו קורה סתם, ביכולתנו  להשתחרר ממערכת הדעות, האמונות, הקביעות והפירושים, כשאנו מוכנים להתחבר לזה ולהפליג משם לממדי ידע חדשים לגמרי, אחרים לגמרי ולהביא המון חמלה לעצמנו ולאדם שמולנו ללא שפיטה ולעזור להבין את עצמנו ואותו. זה מקום אחר, זה מקום של אהבה.

אין הכוונה להתעלם מרגשות אנושיים! כשמתעלמים מרגשות קשים שעולים בנו, בין שזה כלפי עצמנו ובין שזה כלפי מישהו אחר, איננו יכולים להבינם ולהכילם, על מנת לשנות נקודת מבט ולהתחבר לאהבה.
ביכולתנו להכיל את כל הרגשות האנושיים במידה ולא נתעלם מהם כשהם מפסיקים לנהל אותנו כשמקבלים אותם. אין גבול למה שניתן להכלה.

קיימים בנו רמות של רגשות ורגישויות שונות, רמות של יכולת תגובה מגוונות. עדיין אין ביכולתנו לאהב את כולם באותה מידה ואולי גם לא תהיה בגלגול הזה. מי אין לו עצבים? מי לא כועס לפעמים, זה בסדר, זה חלק מהתחושות האנושיות. שהרי לא הכול מוצא חן בעינינו, לא, הכול נעים לנו, ממש לא. השאלה איך אנו מפרשים את זה ומה אנו עושים עם זה, זה הכול!!!

לסיכום, לכל התנהגות יש מטרה, סיבה, טעם ומשמעות, גם אם זה הדבר הכי מאתגר. הבחירה של כל אדם משפיעה עלינו. הבחירה של כל אדם היא בדיוק ההתנסויות שעליו לעבור.

 

סגור לתגובות.