מהם גלי מוח

מה הם גלי המוח, כיצד ניתן למדוד אותם ואיזו השפעה יש להם על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו ולהפך

המוח יוצר פולסים אלקטרונים שנעים לאורכו ולרוחבו. הפולסים החשמליים הללו יוצרים קצב שנקרא "גלי מוח". את הפעילות הזו ניתן למדוד על ידי מכשיר שמודד ומציג אותה בצורה הולוגרפית (כגרף) ונקרא : EEG או Electroencephalograph. מכשיר זה מסוגל למדוד את תבנית גלי המוח בכול חלקי המוח.

את קצב הפעילות המוחית מודדים ביחידות הרץ (Hz) את אותו המקצב ניתן להכיל גם על יצירות מוזיקאליות ובצורה זו לייצר באופן מלאכותי מוזיקה שמשפיעה על מצב גלי המוח.

אלו הן קבוצות גלי המוח המרכזיות:

(40 Hz) גלי מוח גמא

גלי גמא הם גלים בהם המוח נמצא בהיפר פעילות או בפעילות מוגברת. הם מגדילים בצורה דרמטית את היצור של כימיקלים במוח שאחראים על תחושת הרווחה, איכות החיים ואריכות ימים. הם מקושרים לפתרון בעיות ללמידה ולפעילות מנטאלית. התדר של 40 הרץ נצפה בכול המוח ולא באזור ייחודי. אנשים שיש להם בעיית למידה או ירידה מנטאלית לרוב מאופיינים במחסור בגלי גמא.

 (12 Hz – 20 Hz) גלי מוח ביתא

גלי ביתא הם גלי מוח מהירים. הם נוצרים כשאנו במצב עירות או פוקוס, מנתחים ומחשבים נתונים, או חושבים בריכוז על הסביבה החיצונית. לחילופין הם נוצרים גם בעת אירוע מלחיץ, ועודף מהם נגרם מחרדות, סחרחרת מחשבות, הפרעה טורדנית כפייתית ודומיה.

(8 Hz – 12 Hz) גלי מוח אלפא

גלי אלפא הם הגלים בהם המוח מתפקד כשאנו נסחפים בדמיון. מדיטציה והרפיה יוצרות מקצב גלי אלפא במוח, ופעילותן עולה כשאנו חולמים בהקיץ, נרגעים או אפילו עוצמים עיניים לכמה רגעים. מצב גלי אלפא מאזן בין שתי האונות או ההמיספרות או האונות במוח. במצב זה מתקיים קשר בין המוח המודע למוח הלא מודע.

(4 Hz – 7 Hz) גלי מוח תטא

גלי טתא נצפים במוח בשלבים הראשונים של שינה או שינה קלה מאוד. בזמן פעילות גלי תטא, מתקיימת חשיבה במוח אך היא מעורפלת מאוד ואינה מאפשרת קבלת החלטות. אפשר למצוא פעילות גלי תטא גם בדיכאון או בהפרעות קשב. ילדים חווים יותר גלי תטא ממבוגרים.

(1 Hz – 4 Hz) גלי מוח דלתא

גלי דלתא הם הגלים הדומיננטיים בקרב תינוקות ומקושרים למצב שינה עמוקה. במצב של פגיעה או פציעה, המוח מייצר כמות מוכפלת של גלי דלתא ומביא את הגוף למצב אובדן הכרה.

סגור לתגובות.