אין טעם במידע מתוקשר אם אינו מובן… כתבה 2 מתוך 3

ב- 1986 בתחילת דרכי כמתקשרת ישבתי בקבוצה עם עוד כמה כמוני שהתאמנו בקבלת מידע דרך תקשור. אחת מהן תקשרה בשפה מאד, מאד, גבוהה שנשמעה מרשימה ומדהימה אך ממש, ממש לא מובנת.

הדברים נשמעו נפלא אך אני הרגשתי תסכול עצום מפני שלא הצלחתי להבין את פשרם המלא של הדברים. המילים היו לכאורה מובנות, אך הרעיון ממש לא. יום אחד כגודל תסכולי התפרצתי לתדהמת הקבוצה (שגם לא הבינה אך לא העזה להודות בכך),  ואמרתי למדריכים ברוב ייאושי "אם אתם רוצים שנבין מה אתם מבקשים לומר לנו,  דברו בשפה שאוכל להבין, שפה פשוטה ומובנת כיוון שמבחינתי אין טעם במידע שלא מבינים אותו".

המדריכים התנצלו מאד וביקשו שנאמר להם מה לא מובן. עניתי שאני אפילו לא יכולה לומר להם מה לא מובן מפני שהרעיון שהם מבקשים להעביר כל כך זר למודעות ההכרתית שלי כרגע שאני אפילו לא יודעת מה לשאול. שאלתי אותם באם באפשרותם להסביר את הרעיונות בדרכים אחרות. אחד המשפטים שלא הבנתי המהווים עד היום אבן דרך בהדרכה שלי הוא: " שבילים שכוסו כוסו, נפרש עליהם מעבה, ואין עליהם מעבר נוסף".

כבר שנים רבות מאד שאני מבינה זאת והכוונה היא שמה שחווינו ומיצינו זה כמו שביל שכוסה, לא חוזרים אליו, אין שחזור. השחזור נעשה רק במקומות שלא השלמנו אך, לפני שלושים שנה לא הבנתי את השפה. המדריכים למדו אותנו שפה חדשה.
על פי השקפת עולמי השפה צריכה להיות ברורה ועדכנית, מובנת, מתוך שוויון ערך ובגובה העיניים. שפה שאינה ברורה יוצרת הפרדה, עליונות ונחיתות.
המדריכים מעבירים מידע ברמות מאד גבוהות, בשפת אנוש. עבורי חשוב שהשפה תהייה פשוטה עד כמה שאפשר ואם אינני מבינה אני מבקשת הסבר. מניסיוני האישי מי שבא אלי לתקשור אישי, או בתקשורים אישיים בקבוצות הלימוד, כל אחד מקבל תקשור שונה בהתאם למה שהמדריכים חושבים שמתאים לו ויכול לשאול שוב ושוב במידה והמידע לא מספיק נהיר לו.

תקשור יכול להתחולל בהרבה מאד צורות והכל הוא באם אני מוכנה לקחת את המחויבות ולשבת ולכתוב את מה שאני מקבלת אחרת הכל מתפוגג כמו חלום. אני זקוקה לחזור לדברים על מנת להבין אותם. לעיתים אני חוזרת לקרוא תקשורים שקיבלתי לפני עשרים שנות וכיום אני מבינה אותה הרבה יותר טוב מכיוון שהמדריכים מעבירים מידע שיש בו המון שכבות שאינן נחשפות בקריאה ראשונה שנייה ושלישית, אלא במשך השנים ההבנה מתרחבת בהתאם למסוגלות להבין.

עבורי התקשור הוא כמו ספיראלה ככל שהמוח שלי יכול לקלוט יותר ולתרגם יותר, הספיראלה גדלה ומתרחבת ויחד אתה מתרחב ספקטרום הקליטה.

כל הזכויות שמורות לדורית יעקובי

סגור לתגובות.